.

TÁJÉKOZTATÓ AZ ELEKTRONIKUS ÜGYFÉLKAPURÓL

Az elektronikus közigazgatási ügyintézésről és a kapcsolódó szolgáltatásokról szóló 184/2004 (VI.3.) Kormányrendelet, valamint az Országgyűlés által elfogadott, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. tv. (Ket.), amely jelentős állomás az elektronikus ügyintézés jogszabályi feltételeinek megteremtése.

Ezen törekvések eredményeképpen már több elektronikus szolgáltatás érhető el az állampolgárok számára, mint a www.magyarorszag.hu helyről elérhető Internetes Közigazgatási Szolgáltató Rendszer (XR), melyen 25 féle ügyindítási- és 80 féle ügyben időpont foglalási lehetőség áll az ügyfelek rendelkezésére.

Az elektronikus ügyintézés megvalósításának következő mérföldköveként az eddig kialakított szolgáltatásokhoz kötődően 2005. április 1-jével megkezdte működését az elektronikus ügyfélkapu.

 Az ügyfélkapu az az eszköz, amely biztosítja, hogy a használó egyedileg azonosított módon, biztonságosan léphessen kapcsolatba a központi rendszer útján az elektronikus közigazgatási ügyintézést, illetve az elektronikus közigazgatási szolgáltatást nyújtó szervekkel.

Annak érdekében, hogy az ügyfelek ügyeiket elektronikus úton is kezdeményezhessék, illetve intézhessék, személyes ügyfélkaput kell nyitniuk. Ezt megtehetik személyesen az ország bármely okmányirodájában, egy regisztrációs lap segítségével, melyet az okmányirodában lehet igényelni, illetve a innen lehet letölteni.. Az elektronikus aláíró eszközzel már rendelkezők e kezdeményezést megteheti elektronikus úton is, a kormányzati portál kezdőlapjáról elérhető címen.

A regisztráció után nyílik lehetőség az eddigi (XR), valamint az alábbi új elektronikus kormányzati szolgáltatások igénybevételére:

  • Adóbevallási és adatszolgáltatási nyomtatvány elektronikus beadása
  • Adófolyószámla lekérdezése